Logotherapia
Επιστημονικά Άρθρα

Γλωσσικές διαταραχές και κοινωνική ανάπτυξη

Γλωσσικές διαταραχές και κοινωνικές αποτυχίες

Πολλές έρευνες έχουν συμπεράνει πως τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα κοινωνικής επάρκειας και έχουν φτωχές κοινωνικές δεξιότητες. Οι κοινωνικές αποτυχίες ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και εξακολουθούν να υπάρχουν στη σχολική ηλικία, στην εφηβεία, ακόμη και στην ενήλικη ζωή.

Ηλικία και φύλο

Συγκεκριμένα κατά την περίοδο της εφηβείας, τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές καταδεικνύουν χαμηλές επιδόσεις στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Επιπλέον, τα αγόρια με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή έχουν ακόμη πιο χαμηλές επιδόσεις στις κοινωνικές δεξιότητες από τα κορίτσια. Επιπροσθέτως, έχει παρατηρηθεί πως υπάρχει υψηλός κίνδυνος εμφάνισης αγχωδών διαταραχών με κοινωνική φοβία σε νεαρούς ενηλίκους που είχαν διαγνωσθεί με γλωσσικές δυσκολίες στην παιδική τους ηλικία. Τέλος, τα αγόρια με γλωσσικές διαταραχές έχουν υψηλότερα ποσοστά εμφάνισης διαταραχής αντικοινωνικής προσωπικότητας σε σχέση με τα κορίτσια.

Φαίνεται, λοιπόν, πως τα παιδιά ξεκινώντας τη σχολική τους ζωή με γλωσσικές αδυναμίες, εμφανίζουν υψηλούς κινδύνους για εμφάνιση δυσκολιών στις κοινωνικές τους δεξιότητες αλλά και σε άλλους αναπτυξιακούς τομείς στην εφηβική τους ηλικία. Η έγκαιρη εκτίμηση και παρέμβαση μπορούν να αποτρέψουν την εξέλιξη αυτή.

Φένια Ζαραφωνίτη

Λογοθεραπεύτρια
MEd Ειδικής Αγωγής

Λογοθεραπεία therapialogou.gr

Βιβλιογραφία αναφοράς

Beitchman, J. H., Wilson, B., Johnson, C. J., Atkinson, L., Young, A., Adlaf, E., & Douglas, L. (2001). Fourteen-year follow-up of speech/language-impaired and control children: Psychiatric outcome. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(1), 75-82.

Beitchman, J. H., Wilson, B., Brownlie, E. B., Walters, H., & Lancee, W. (1996). Long-term consistency in speech/language profiles: I. Developmental and academic outcomes. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry35(6), 804-814.

Cantwell, D. P., Baker, L., Rutter, M., & Mawhood, L. (1989). Infantile autism and developmental receptive dysphasia: A comparative follow-up into middle childhood. Journal of autism and developmental disorders19(1), 19-31.

Clegg, J., Hollis, C., Mawhood, L., & Rutter, M. (2005). Developmental language disorders–a follow‐up in later adult life. Cognitive, language and psychosocial outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry46(2), 128-149.

Conti-Ramsden, G., & Botting, N. (2004). Social difficulties and victimization in children with SLI at 11 years of age. Journal of Speech, Language, and Hearing Research.

Fujiki, M., Brinton, B., Morgan, M., & Hart, C. H. (1999). Withdrawn and sociable behavior of children with language impairment. Language, Speech, and Hearing Services in Schools30(2), 183-195.

Fujiki, M., Brinton, B., & Todd, C. M. (1996). Social skills of children with specific language impairment. Language, Speech, and Hearing Services in Schools27(3), 195-202.

Hart, K. I., Fujiki, M., Brinton, B., & Hart, C. H. (2004). The relationship between social behavior and severity of language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research.

Howlin, P., Mawhood, L., & Rutter, M. (2000). Autism and developmental receptive language disorder—A follow-up comparison in early adult life. II: Social, behavioural, and psychiatric outcomes. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines41(5), 561-578.

McCabe, P. C. (2005). Social and behavioral correlates of preschoolers with specific language impairment. Psychology in the Schools42(4), 373-387.

Puglisi, M. L., Cáceres-Assenço, A. M., Nogueira, T., & Befi-Lopes, D. M. (2016). Behavior problems and social competence in Brazilian children with specific language impairment. Psicologia: Reflexão e Crítica29(1), 29.

Ράλλη, Μ.Α. & Παληκαρά, Ο. (Επιμ.) (2013). Κατανοώντας τις Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.

Redmond, S. M., & Rice, M. L. (1998). The socioemotional behaviors of children with SLI: Social adaptation or social deviance?. Journal of Speech, Language, and Hearing Research41(3), 688-700.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

9 + twelve =