reading
Χρήσιμες Συμβουλές

Ευχερής ανάγνωση-Δραστηριότητα

Τρόπος ανάπτυξης της αναγνωστικής ευχέρειας

Η ευχερής ανάγνωση αποτελεί πολλές φορές προβληματισμό για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Υπάρχουν τρόποι για την σταδιακή ενίσχυσή της με σκοπό τη χρονική μείωση της ανάγνωσης, τον ευχερή τρόπο διεξαγωγής της καθώς και την κατάλληλη χρήση της προσωδίας (χρωματισμό της φωνής).

Επιλέγουμε πάντα κείμενα που είναι οικεία και προσφιλή για τα παιδιά. Βασική αρχή για την ανάπτυξη της αναγνωστικής ευχέρειας, θεωρείται η παροχή υποστήριξης από τον εκπαιδευτικό.

Μια διδακτική δραστηριότητα για την ενίσχυση της ευχερούς ανάγνωσης είναι η «Υποβοηθούμενη ανάγνωση νέου κειμένου». Αυτή η δραστηριότητα βοηθά τον μαθητή να μειώσει τον χρόνο ανάγνωσης και να βελτιώσει τη μεγαλόφωνη ανάγνωση.

Διαδικασία για την «Υποβοηθούμενη ανάγνωση νέου κειμένου»:

  • Ο εκπαιδευτικός επιλέγει ένα κείμενο που ταιριάζει στο επίπεδο του μαθητή. Συμβουλή: Για μεγαλύτερο ενδιαφέρον και δημιουργία κινήτρου για ανάγνωση θα μπορούσε να επιλεχθεί κείμενο σύμφωνα με τα προσωπικά ενδιαφέροντα του συγκεκριμένου μαθητή.
  • Έπειτα, ο εκπαιδευτικός παρέχει οδηγίες για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας (π.χ. «Τώρα θα διαβάσουμε μαζί ένα κείμενο, θα το κάνουμε ταυτόχρονα και ο ένας θα βοηθά τον άλλο»).
  • Στη συνέχεια, διαβάζει το κείμενο ταυτόχρονα με τον μαθητή ακολουθώντας τον ρυθμό του ίδιου του μαθητή.
  • Ο εκπαιδευτικός διαβάζει χαμηλόφωνα παρέχοντας στον μαθητή ένα πρότυπο ευχερούς ανάγνωσης και προσωδίας.
  • Η παράλληλη ανάγνωση μπορεί να γίνει την πρώτη φορά.
  • Αργότερα και βαθμιαία μπορεί να μειωθεί η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό, ώστε να προωθηθεί η αυτόνομη ανάγνωση του μαθητή.

Ενισχυτές: Σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε χρονόμετρο καθώς και να θέσει ο  ίδιος ο μαθητής το κριτήριο του χρόνου για τη διεξαγωγή της ανάγνωσης του κειμένου.

Φένια Ζαραφωνίτη

Λογοθεραπεύτρια, MΕd Ειδικής Αγωγής

Βιβλιογραφία αναφοράς

Μουζάκη, A (2017). Αναγνωστική Ευχέρεια. Σημειώσεις στο πλαίσιο της Θεματικής Ενότητας “Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στα προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου” του ΠΜΣ “Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου”. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο & Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

8 + 10 =