Στρατηγική μελέτης
Οδηγίες για τη δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με παράδειγμα το κείμενο “Οι ακροβάτες της θάλασσας” από το βιβλίο της Γλώσσας Γ’ Δημοτικού:
Βήματα:
- Αρχικά παρουσιάζουμε το θέμα του κειμένου (Δελφίνια). Ζητάμε από τα παιδιά να αναφέρουν οτιδήποτε γνωρίζουν για αυτό, μέσω των προϋπάρχουσων γνώσεών τους και εμπειριών τους, το καταγράφουμε και το συζητάμε.
- Ζητάμε από τα παιδιά να διαβάσουν το κείμενο και να εντοπίσουν θεματικά στοιχεία. Εξηγούμε ότι καλούνται να διερευνήσουν τις λέξεις-κλειδιά ή φράσεις, λέγοντάς τους πως αυτές οι λέξεις δηλώνουν το θέμα και τις σημαντικές λεπτομέρειες του θέματος. Μπορούν και να τις υπογραμμίσουν.
- Τους εξηγούμε πως θα δημιουργήσουν έναν χάρτη (εννοιολογικό), ο οποίος θα παρουσιάζει κωδικοποιημένα τις σημαντικές πληροφορίες του κειμένου.
- Κάθε μαθητής έχει μπροστά του ένα φύλλο χαρτί στο οποίο, καταγράφει το θέμα του κειμένου στο κέντρο του.
- Τα παιδιά καλούνται να ανατρέξουν στα στοιχεία που έχουν εντοπίσει, να συγκεντρώσουν τις ιδέες που συνταιριάζουν και να τις ομαδοποιήσουν.
- Όταν συγκεντρώσουν τα στοιχεία αυτά, ζητάμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν έναν τίτλο για κάθε θεματική ομάδα ιδεών.
- Ζητάμε να τραβήξουν γραμμές από το κεντρικό θέμα προς όλες τις κατευθύνσεις (όσες είναι οι υποενότητες, τόσες γραμμές θα σχηματίσουν).
- Οι μαθητές καλούνται να καταγράψουν κάθε υποενότητα με την αντίστοιχη επικεφαλίδα της στο τέλος κάθε γραμμής.
- Αφού δημιουργήσουν τον δικό τους εννοιολογικό χάρτη και με τη δική μας καθοδήγηση, τους ζητάμε να τον διαβάσουν και να εκτιμήσουν το αποτέλεσμα.
- Έπειτα, καλούνται να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν στοιχεία, ώστε να έχουν ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.
- Αφού ολοκληρωθεί η προηγούμενη διαδικασία, οι μαθητές καλούνται να επαναξιολογήσουν τον εννοιολογικό χάρτη και να διαπραγματευτούν πιθανές τροποποιήσεις για την βελτίωσή του.
- Τέλος, μπορούν να συμβουλεύονται εξωτερικές πηγές για την αξιολόγηση της ακρίβειας των πληροφοριών του χάρτη που δημιούργησαν.
Παράδειγμα-Εννοιολογικός χάρτης για το κείμενο “Οι ακροβάτες της θάλασσας” από το βιβλίο της Γλώσσας Γ’ Δημοτικού.
Φένια Ζαραφωνίτη
Λογοθεραπεύτρια, MEd Ειδικής Αγωγής
Βιβλιογραφία αναφοράς
Τσομπανίδης, Γ.Ν. (2004). Στρατηγικές Μελέτης: Βοηθώντας τους Μαθητές με και χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες να Μελετούν Αποδοτικά. Αθήνα: Ατραπός.
Προηγούμενο