Προσληπτικό Λεξιλόγιο
Η συμβολή του στην ακαδημαϊκή επιτυχία και τρόποι ανάπτυξής του
Το προσληπτικό λεξιλόγιο αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα για τις γλωσσικές ικανότητες και τη σχολική επιτυχία ενός παιδιού. Η ευχέρεια και η κατανόηση της ανάγνωσης διευκολύνονται από την ισχυρή γνώση του λεξιλογίου. Υποστηρίζεται πως τα οφέλη του λεξιλογίου εκτείνονται πέρα από την κατανόηση για την προώθηση της μελλοντικής ακαδημαϊκής επιτυχίας .
Η αξιολόγηση του προσληπτικού λεξιλογίου είναι σημαντική, διότι οι δυσκολίες σε αυτόν τον τομέα συνεπάγονται ελλείμματα στην ανάγνωση, την κατανόηση κειμένου και την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών.
Για τους παραπάνω λόγους η παρέμβαση για την ανάπτυξη του λεξιλογίου είναι πολύ σημαντική για την προώθηση των γλωσσικών ικανοτήτων και της σχολικής επιτυχίας.
Για να ενισχύσουμε τη λεξιλογική γνώση του παιδιού μπορούμε να δημιουργήσουμε λίστες λέξεων ανά θεματικές κατηγορίες, για παράδειγμα «ζώα της ζούγκλας», «επαγγέλματα», «λαχανικά» κλπ. Πάντα επιλέγουμε εικόνες ρεαλιστικές είτε είναι ζωγραφιές είτε είναι φωτογραφίες των πραγματικών αντικειμένων. Μπορούμε επίσης να παρέχουμε τρισδιάστατα αντικείμενα για την διεξαγωγή δραστηριοτήτων όπως ομοιώματα ζώων, φρούτων, λαχανικών κ.ά. Όλες οι δραστηριότητες μπορούν να διεξαχθούν μέσω παιχνιδιού, όπως να παίξουμε παιχνίδι ρόλων, για παράδειγμα το μανάβικο, ώστε να αλληλεπιδράσουμε με τα λαχανικά και τα φρούτα. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε εκπαιδευτικά βίντεο στο διαδίκτυο, να ακούσουμε παιδικά τραγούδια, όπως το «Η καλή μας αγελάδα», και να τα δραματοποιήσουμε, να ζωγραφίσουμε τα αντικείμενα που μας ενδιαφέρουν ή να δημιουργήσουμε χειροτεχνίες, να παίξουμε ψηφιακές εκπαιδευτικές εφαρμογές, να διαβάσουμε παραμύθια, να δημιουργήσουμε μικρά ποιήματα με ένα συγκεκριμένο θέμα.
Φένια Ζαραφωνίτη
Λογοθεραπεύτρια, MEd Ειδικής Αγωγής
Προσληπτικό Λεξιλόγιο – Βιβλιογραφία:
Camilleri, B., & Botting, N. (2013). Beyond static assessment of children’s receptive vocabulary: the dynamic assessment of word learning (DAWL). (Link) International journal of language & communication disorders, 48(5), 565-581.
Simos, P. G., Sideridis, G. D., Protopapas, A., & Mouzaki, A. (2011). Psychometric evaluation of a receptive vocabulary test for Greek elementary students. Assessment for Effective Intervention, 37(1), 34-49.